torsdag den 11. oktober 2007

Spansk unica.

Jeg er den lykkelige ejer af et keramisk fad, som er lavet til mig/os af en spansk kunstner...

Min datter går på abroad-linjenStøvring Gymnasium, det betyder, at hun har været udvekslet med en spansk studerende fra Pozoblanco i Andalusien. Katrine var i efteråret 2006 i Spanien i 10 dage, hvor hun boede hos en familie, var rundt og se byen og omegnen samt deltog i undervisningen på det lokale gymnasium. Det var en meget stor oplevelse for hende, at møde de varmblodede spaniere - hun blev modtaget med kys og kram af forældrene i familien og hun fik at vide, at hun altid kunne komme tilbage til dem, hvis hun havde lyst til at se mere af Spanien.

I marts 2007 fik vi genbesøg af de spanske elever, Lourdes boede her i 10 dage, hvor hun deltog i undervisningen på Støvring Gymnasium et par dage og ellers var rundt at se Skagens Gren, Råbjerg Mile, Rebild Bakker m.m. den sidste dag tilbragte de i København.


De spanske piger dansede en spansk dans for os.

Selvom jeg ikke er en varmblodet spanier, så blev vi alligevel meget glade for Lourdes, hun var en meget, meget sød pige - hun var ikke så god til at tale engelsk, men med mit rustne engelsk, så gik det fint med at tale sammen. Man fornemmer ret tydeligt, at Spanien er et stort land, der er stor forskel på syd og nord, mens vi her i Danmark er mere ens i hele landet.

Katrine til venstre og Lourdes til højre.

Lourdes far er kunstner, han havde lavet et fad helt specielt til vores familie, det blev jeg temmelig rørt over.

Teksten på bagsiden har jeg fået oversat sådan lidt la-la, så hvis du læser spansk, så vil jeg blive glad for en nøjagtig oversættelse :-))

I april var Katrine på klassetur til Barcelona, de elever som havde været udveklset tidligere, var næsten som indfødte, da de kom derned ;-)) Barcelona var en storby, hvor der var et helt andet liv om natten, selv uden for det vandrehjem de boede på, det lå ellers på en meget fin gade, side om side med Prada-butikker (eller hvad de nu hed, jeg er ikke så mærke-fikseret), men om natten var der ludere og lommetyve på hvert gadehjørne. Når man kommer fra Arden, er man altså ikke vant til at se en kæmpe neger-mand udklædt i dametøj og sminke. Eleverne havde også mulighed for at se en fodboldkamp - FC Barcelona på hjemmebane, det måtte de bare ikke sige nej til, jeg betalte gerne de ekstra 450 kr. for det, selvom Katrine ikke er den store fodboldentusiast. Men FC Barcelona !!!


Katrine har været glad for, at hun valgte abroad-linjen og det samme har jeg, det er altid sundt at se andre menneskers kultur, selvom det kun var i en meget kort periode.

Til sommer skal hun så have en studenter-hue med flag på, den synes jeg er flot.

Ingen kommentarer: