torsdag den 21. juni 2007

Lyt til din krop - kvinde!














udsigt fra med. afd.

Jeg har fundet lidt overskud igen, så jeg vil forsøge at få skrevet lidt hver dag igen.

I temmelig lang tid, har jeg døjet med forskellige symptomer, som jeg fik puttet ind under diagnosen fibromyalgi - eller måske hormonelle forstyrellser, selvom jeg burde være klogere. Min mormor døde af en blodprop kun 66 år gammel. Min mor har haft adskillige blodpropper og har div. lammelser. Min søster har i lang tid haft for højt blodtryk. Min storebror fik for kort tid siden konstateret for højt kolesterol, han skal have en hjerteoperation enten ballonudvidelse eller bypass, han er 55 år gammel. Min søster fik tjekket sit kolesteroltal for 14 dage siden, det var alt for højt og lægen sagde, at det tydede på arvelig forhøjet kolesteroltal. Jeg fik bestilt en tid, så jeg kunne blive tjekket, da jeg fik taget blodprøven bad jeg sygeplejersken måle mit blodtryk, selvom jeg havde haft en megt stærk fornemmelse af, at den var helt gal. Hun blev bleg, men lægen var ikke tilstede, så han ringede til mig om aftenen, han ville komme og måle mit bt, men jeg sagde nej, jeg vidse godt, at han nok ville indlægge mig. Næste morgen skulle jeg så ned til ham og have det målt, han sagde med det samme, du skal inlægges på sygehuset, jeg sagde nej endnu engang, men han ringede til Aalborg sygehus og talte med en læge, som også sagde, at det skulle jeg. Endelig gav jeg mig, hvis det kunne blive på Hobro sygehus, det er lettere for de besøgende og jeg troede jo bare det drejede sig om en 24-timers måling. Jeg blev indlagt på medicinsk afdeling, men blotrykket steg stadigt og kl. 24 blev jeg flyttet ned på intensiv afd.


heldigvis begyndte bt ret hurtigt at falde igen, så jeg fik at vide, at jeg ikke var i livsfare, mit hjerte virkede frisk og stækt, men det havde været meget alvorligt, de snakkede om "en tikkende bombe". Jeg tænkte gentagne gange "hvorfor har jeg ikke reageret på alle mine symptomer" jeg har 3 børn og kunne være faldet om... Næste dag blev jeg flyttet tilbage til med. afd. og begyndte behandlingen. Behandlingen består af 2 forskellige blodtrykssænkende piller - beta-blokkere og ace-hæmmere, derudover får jeg kolesterolsænkende og vanddrivende medicin. Det er for resten af livet. Det er lidt af en mundfuld, når jeg aldrig har spist medicin før, udover smertestillende.


Idag har jeg været på Aalborg sygehus til scanning af nyrerne.















Udsigt fra Aalborg sygehus 9. etage taget gennem vinduet, da vinduet kun kan åbnes ca. 5 cm.

Sådan et højt bt i lang tid kan have forårsaget skader på forskellige organer, så jeg skal også have "kigget ind i hjernen gennem øjenene" for at se evt. udposninger. Derudover skal hjertet undersøges. Altsammen fordi jeg ikke lyttede til mig selv.
Jeg har det nogenlunde nu, men medicinen medfører en fuldstændig uoverskuelig træthed, som måske forsvinder, ellers skal jeg prøve en anden slags medicin. Trætheden kan også være fordi kroppen skal vænne sig til, at bt er blevet normalt igen.

1 kommentar:

Tina sagde ...

AJ Helle altså.... du skal være god ved dig selv og lytte efter :) godt du er i behandling nu, så du ikke bare går med det!!